Autora: Carme Gasull
sobre les estratègies competitives comercials al voltant de la proximitat dels aliments organitzada per la Promotora dels aliments catalans (PRODECA), empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, sota el títol ‘L’origen com a valor’.
del sector agroalimentari català van participar en el II Fòrum Catalan Food, celebrat el passat 10 de març, en el transcurs del qual diversos experts van aportar-hi apunts i coneixement sobre com capitalitzar l’origen dels productes locals. El secretari d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol, va ser l’encarregat de donar la benvinguda als assistents i la periodista Clara Sánchez-Castro, de conduir l’acte.
La jornada recuperava el seu format presencial després de la cancel·lació de l’edició de l’any anterior per les restriccions de la pandèmia, tot i que també es va retransmetre en directe a través de la web de la Promotora dels aliments catalans.
Ramon Sentmartí, director gerent de Prodeca, presentava als assistents les dades del ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’, un informe realitzat amb l’objectiu de dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat a partir de la percepció de consumidors, distribuïdors i productors adherits al segell ‘Venda de proximitat’.
Segons aquesta radiografia, una immensa majoria (85,6% dels enquestats) dels consumidors catalans consideren important que els productes que adquireixen siguin aliments locals i prop de la meitat els prioritzen en la seva cistella de la compra.
El mapeig també preguntava sobre els canals de compra i venda per als consumidors, distribució i productors, posant de manifest la importància de l’experiència de compra i el contacte directe amb el producte i productor. Malgrat que la distribució afirma que ja ven en línia (67% dels enquestats), no és una opció estable per als consumidors i productors: només un 19% dels consumidors afirma comprar en línia i un 19% dels productors vendre.
Així, hi ha camí per recórrer; les perspectives per al segment de la proximitat són molt positives i tant consumidors, distribuïdors i productors consideren que en els propers anys el consum dels productes locals i de proximitats augmentarà.
El bloc institucional donava pas a les ponències d’experts en comercialització i innovació, que aportaven el seu punt de vista sobre com les oportunitats que ofereix la proximitat.
En aquest segon bloc, el director d’alimentació de Kantar Worldpanel, Joan Riera, va presentar les tendències de consum i com la proximitat ha passat de tendència a motor de compra; mentre que la directora d’Eatable Adventures, Mila Valcárcel, va plantejar com la sostenibilitat i l’origen es poden convertir en un element transformador per a les empreses alimentàries.
La jornada també va posar l’accent en l’experiència de la gran distribució a través d’una taula rodona moderada pel cap de l’àrea de coneixement de Retail i Alimentació d’AECOC, Pablo de la Rica, amb Joan Sabartés, director d’operacions de Bon Preu, Victor Asensio, director de frescos d’ALDI i José Carrasco, responsable d’estratègia de producte local a Catalunya de Carrefour com a ponents. Els tres van coincidir en assenyalar la importància que està prenent la localitat i la proximitat en els seus lineals a partir de la demanda creixement dels consumidors.
El darrer bloc del II Fòrum Catalan Food va tenir com a protagonista el futur, amb una primera ponència-entrevista a Antonio Turiel, investigador científic del CSIC, sobre els reptes del sistema alimentari en el present context i la importància de passar del volum al valor, i la intervenció de Javier Sirvent, evangelitzador tecnològic, que va plantejar com serà el futur tecnològic de l’alimentació.
Un any més, el Fòrum Catalan Food va servir com a punt de trobada, xarxa i negoci per al públic professional assistent amb un dinar d’Àpat Catalunya, càtering que se serveix en actes de representativitat institucional o empresarial catalana, tant en l’àmbit local com a l’exterior, basat en productes i gastronomia catalana.
D’altra banda, el Fòrum Catalan Food va acollir també l’acte de cloenda del projecte EUREGA, en el qual es van presentar els seus resultats i es va debatre sobre com promoure un sistema alimentari europeu més sostenible a través de la compra pública d’aliments.